En person är inte alltid som man tror

Written on 9:32 AM by Linnéa

Att man inte ska döma en person utan att man ens har lärt känna personen är något man lär sig i tidig ålder. Trots att jag visste detta så gjorde jag det ändå i början av min gymnasietid.

Det hade gått ca 1½ vecka sen vi började skolan då det knackade på dörren och vår syo kom in med en tjej som skulle börja i klassen. Redan när hon kom in i klassrummet började mina tre tjej kompisar och jag studera henne och snacka skit om henne och så fortsatte det. Vi gick inte fram till henne efter lektionen, vi pratade inte med henne och vi sa ingenting till henne den första veckan. Däremot sa vi en massa dumma saker om henne bakom hennes rygg, speciellt om hennes utseende. Vi tyckte eller snarare antog att hon var en riktig "bitch", men egentligen var det vi som var det p.g.a. våra fördomar om henne. Men en dag kom hon fram till mig och min ena vän och började prata med oss och sa att hon förstod att vi snackat skit om henne. Vi visste inte alls vad vi skulle säga till en början men sen berättade vi som det var och bad om ursäkt och började prata med henne. Vi började förstå att hon verkligen inte var en "bitch" som trodde att hon var störst, bäst och vackrast som vi hade antagit, utan att hon var väldigt trevlig. Idag är hon en av de bästa vänner jag har, man kan alltid prata med henne om det är något.

Varför gjorde jag så här fast att jag vet att det är fel att döma en person på det viset? Antagligen för att vi kände att hon fick all uppmärksamhet, speciellt av killarna och en stor anledning var avundsjuka. Jag ångrar mig väldigt mycket för att jag gjorde som jag gjorde och har dåligt samvete för det.

Det jag har lärt mig av detta är att även jag kan vara kapabel till att döma någon utan att jag lärt känna personen. Även om jag visste att det är riktigt fel att göra. Jag har bestämt mig för att jag ska försöka att aldrig göra detta igen och jag ska vara uppmärksam på mitt eget beteende så att det inte upprepar sig.

Bild källa: Linnéa Holmgren

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment