En oförglömlig resa

Written on 7:09 AM by Maria

Innan jag gick ut 9:an bestämde vi oss för att åka någonstans som en kul avslutning. Vi bestämde oss för att åka till Prag under Kristihimmelfärdshelgen.

Vi besökte koncentrationslägret Theresienstadt som finns i Tjeckien. Det första jag såg när bussen kom fram till Theresienstadt var en gigantisk davidsstjärna som satt fast på en trästolpe. Bakom den fanns hundratals gravstenar. På gravstenarna fanns inga namn utan bara nummer. Dessa nummer symboliserade det nummer som människorna hade haft i lägret.

Väl inne på arbetslägret så fick vi se hur de fick sova, hur många som fick sova i samma rum och i samma säng. Det kunde vara ett enormt rum som det bodde många i eller så fick man sova ensam med en toalett i samma rum. Jag kommer aldrig att glömma hur det såg ut inne på arbetslägret och kommer heller aldrig att glömma vad som berättades. När jag läser böcker om judar och hur de bodde så brukar jag tänka tillbaka på hur det såg ut. Jag tyckte att det var intressant och jag lärde mig en hel del om arbetslägren som jag inte visste innan. Jag tycker att man ska få åka på sådana resor för att man lär sig mycket, om historia som i detta fallet. Man får se att det verkligen har hänt i verkligheten och är inget som någon bara har skrivit ner. Vissa saker som jag trodde var en myt visade sig vara sant. Klassen och lärarna fick en mycket bättre relation efter denna resan och det är bara positivt.

Källa bild: Stephanie Andersson

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment