Skolbytet som räddade mig

Written on 9:23 AM by Miona

Jag lärde mig av mina föräldrar att man inte skulle skolka i skolan, att det inte var bra och ifall man gjorde det blev det utegångsförbud. Jag lärde mig också av lärare i tidig ålder att skolka inte var bra och om man gjorde det så skulle man bara själv förlora på det. Trots att jag visste detta så började jag skolka i sjuan.

I sjuan bytade jag nämligen skola eftersom vi flyttade och när jag kom dit och fick träffa min nya klass var allt pirrigt och nervöst. Osäkerheten kom smygandes och oron över vad de skulle tycka om mig. Men alla i klassen var väldigt snälla och trots att jag trivdes började jag ändå skolka. Det var så himla "coolt" och modigt om man gjorde det.

Jag forsatte skolka halva åttan, jag kunde inte bryta mönstret. Jag fattade då beslutet som förändrade hela mitt liv. Jag flyttade tillbaka till min förra skola. Det som fick mig att bestämma mig var min klasskompis Anna. Jag hade inte förstått att det jag gjorde var fel och att jag bara förstörde för mig själv förrän hon och jag pratade. Och då förstod jag att det enda rätta var att byta tillbaka. Det var i den skolan jag riktigt kände att jag trivdes. Det viktigaste var att jag inte ville skolka överhuvudtaget.

När jag bytte tillbaka till den gamla skolan kände jag en sådan lättnad, och slutade skolka med detsamma! Jag höjde mina betyg på bara tre månader och lyckades få godkänt i alla kärnämnen.

Det jag lärde mig var att ibland är det bra att lyssna på andra. Det spelar ingen roll om det är äldre eller yngre för det kan vara bra att se saker från andra synvinklar. På grund av min envishet så fick jag lära mig denna erfarenhet själv.

Källa bild; http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-3337.htlm

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment