Grupptryck

Written on 7:39 AM by Johanna

Har ni tillhört en grupp där vissa anses vara coolare än andra? Där vissa tror att de är en av de tuffaste och snyggaste som existerar? Välkommen till mellanstadiet.

Ett gäng tjejer sinsemellan kan vara väldigt farliga. Det handlar inte om våld och sådant utan det är ständigt tjafs, bråk och skitsnack som kan göra att man verkligen mår skit. Jag bidrog till att min bästa vän inte ville gå till skolan längre, så vad var det som egentligen hände? Varför mobbade jag min bästa kompis? Jo, för att jag föll för grupptrycket, som gjorde att jag var med på att mobbas, trots att jag är uppfostrad att inte mobba, frysa ut eller förnedra folk. Att behandla andra väl är en självklarhet som man lär sig sedan barnsben. Varför jag gjorde det handlar nog om att jag var rädd för att bli utanför om jag inte gjorde som gruppens ledare sade. Det var hon som var uttråkad och sade att vi skulle vi stöta ut min kompis. Det var därför jag sa att hon såg ut som Pippi Långstrump när jag egentligen tyckte att hon var så söt i sina pippilotter som hon fixat i sitt blonda fjuniga hår. Jag var en av de tuffa och då kan man ju inte bara fega ur, tänk om jag också råkat bli utanför!? det vore ju fruktansvärt och det fanns inte på världskartan. Alla de andra vände ju ryggen till.

Till slut fick vi hjälp att lösa situationen och det ledde till ett möte mellan mig och min oskyldiga kompis. Jag skämdes och bestämde mig för att bli vän med henne igen, oavsett vad de andra skulle säga eller göra. Efter detta möte infördes en tjejgrupp som var till stor hjälp.

Att jag skulle såra någon oskyldig på detta vis kommer aldrig upprepas igen. Jag har själv varit med om att bli utstött och det är en situation man inte vill uppleva. Vänd inte ryggen till någon du bryr dig om! Jag har lärt mig av mina misstag och tänker ofta på att få med alla så att ingen ska känna sig utanför. Var stark och fall inte för grupptryck! ”Alla mynt har två sidor.”

Bilden kommer från: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pippi.svg

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment