Hatet som vändes till kärlek

Written on 9:48 AM by Gabriel

När man tänker tillbaka på högstadiet kommer man ihåg en hel del, både de trevliga stunderna och de tragiska. Men det man inte tänker på är vad man har lärt sig under alla dessa år, då man plågats bakom sin bänk när man har varit tvungen att höra sin lärare stå där framme och predika i flera timmar per dag. Själv tyckte jag det var jobbigt och jag utvecklade ett litet hat mot mina lärare. Efter alla dess år har det dock vänts till respekt.

En avskydde jag mer än de andra, Bodil. Hon var en ”speciell” lärare eftersom hon inte brydde sig om de andra lärarna och var väldigt gammalmodig av sig. Detta gjorde att hon verkligen sporrade en till att arbeta fast man inte ville. Som elev under högstadiet såg jag henne som en riktig häxa eftersom hon fick en att känna sig osäker och hon försatte sina elever i känsliga situationer. Detta kunde hon göra till exempel genom att bara peka på en person som inte ville ha ordet och fråga efter svaret.

Det som gör att jag minns Bodil så mycket är att hon inte var som de andra lärarna och även om jag verkligen kände ett stort hat mot henne under högstadiet har jag nu insett att hon var den läraren som jag idag uppskattar mest. Jag har lärt mig så mycket av Bodil. Om hon inte hade sporrat mig så mycket som hon gjorde hade jag inte haft all den kunskap jag har idag. Man ville lära sig så mycket som möjligt och förbereda sig inför hennes lektioner eftersom man inte ville att hon skulle kunna sätta en i en pinsam situation.

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zenobia_witch.jpg

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment