Skitsnack i mellanstadiet

Written on 7:30 AM by Sanna

Hur var man i mellanstadiet? Det jag minns är att det var ganska stökigt och många som pratade illa om varandra. Det gjorde jag också. Men jag har slutat med det och jag ska nu berätta varför.

Jag minns att jag gick i femman och att det fans en kille i min klass som jag inte tyckte om. Vi bråkade ganska mycket och jag blev ofta irriterad på honom. Jag tror att jag var arg på honom och jag gick till en annan klasskompis och snackade skit om honom och sade saker som att han var en fattiglapp.

Det skulle jag inte ha gjort för denna person gick fram till honom och sade vad jag hade sagt om honom. Han kom fram till mig och frågade varför jag hade sagt så och jag såg att han var arg på mig. Eftersom jag var ganska mesig av mig sade jag förstås att jag inte inte hade sagt något men det trodde ju inte han på. Jag minns att jag skämdes ett bra tag efteråt och hade länge skuldkänslor för det jag hade sagt. Antagligen prate jag illa om honom eftersom jag ville få andra med mig.

Det jag har lärt mig av detta är att man inte ska prata skit om folk eftersom det leder bara till att folk blir arga och man mår nog bara ännu sämre efter att man har gjort det.

Vad jag tror att lärare kan lära sig är att många unga pratar illa om varandra, men det är bara ett sätt att få ut de känslor man har inom sig och det behöver inte alltid vara för att vara taskig mot någon annan.

Idag snackar jag nästan aldrig skit. Om jag gör det är det med personer jag har förtroende för och som jag vet att jag kan lita på. Nu för tiden är det lite tvärt om för mig, att jag sällan säger vad jag tycker om andra eftersom jag inte vill säga något som kan vara taskigt.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment