Tuff bedömning

Written on 8:32 AM by Stedtjer

Svårt val i början av högstadiet… Vilket språk skulle jag välja? Valet föll till slut på tyska språket som skulle kunna användas i många sammanhang. I sjuan hamnade jag i en helt sanslös klass, läraren blev sjukskriven och då började kaoset! Ny vikarie varannan lektion så mycket fina tillfällen att bete sig som en idiot och visst tillhörde jag de som utgjorde problemet. Men efter ett år utan ny kunskap kom min vändning och jag skulle hinna få två år med tuff men rättvis och konsekvent bedömning.

Förutom att kunna presentera sig själv och nya pappersplansvikningar hade jag inte lärt mig något på ett år så jag tog ett beslut som jag är väldigt stolt över. Jag bytte till en mer seriös och avancerad grupp. Detta innebar att jag var tvungen att studera mycket. Jag kan inte säga studera mer, för det hade vi inte gjort alls i förra gruppen. I slutet av terminen i den nya gruppen fick jag ett IG vilket jag naturligtvis ansåg att jag inte förtjänade fast jag gjorde det. Nian började och de knappt godkända betygen började komma. För första gången fick jag verkligen kämpa för ett bra betyg och det kändes bitterljuvt. Efter en termin fick jag mitt betygsomdöme och prognosen såg inte bra ut. För att kunna nå godkänt var jag tvungen att kämpa hårt. Detta gjorde jag och till slut fick jag mitt G jag kämpat för.

Det som var lärorikt med min tyska och tysklärare var att det var första gången jag bedömdes rättvist och konsekvent. I min förra grupp hade jag gått ut med ett väl godkänt eller mycket väl godkänt utan problem fast istället valde jag den tuffa och lärorika vägen. Min tysklärare var väldigt pedagogiskt genom att hon hela tiden pratade med mig så jag visste vad jag skulle göra för att förbättra mig. Detta gjorde så jag hela tiden höll mig á jour och hela tid kunde förbättra mig. Jag fick kämpa och var väldigt nöjd när jag stod på avslutningen med mitt G i handen och det är ett minne jag sent ska glömma!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskland

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment