Första dagen i skolan

Written on 7:41 AM by Snel Hest


Första skoldagen. Jag tror att de flesta har något minne från den dagen, även om det kanske inte är så mycket. Dagen då man tar sitt första kliv in i utbildningens värld, början på många års lärande och livserfarenhet. Första dagen i skolan. Jag minns min mycket väl.

Frukosten bestod av mackor, mjölk och en hel del nervositet. Oändligt många frågor befann sig i mitt huvud. De flesta handlade om kompisar och att vara omtyckt. Skolarbetet hade man ju alltid hört om hemma, att det inte var så kul, men egentligen visste jag inte direkt vad det betydde. Lära sig? Studera? Äsch sånt får man väl på vägen tänkte jag.

Bilfärden mot skolan verkade aldrig ta slut, att sitta stilla var omöjligt, men det var inte samma nervösa känsla som man hade när man skulle till tandläkaren eller doktorn. Nä, det var mer samma känsla som när man skulle hoppa från tiometerstornet på badhuset, lite läskigt men spännande.

När vi väl var inne i klassrummet satte alla sig vid en plats och föräldrarna stod bakom. Jag lät ögonen vandra genom det stora vita rummet och tyckte det såg lite konstigt ut. Vart var alla ”lockbänkar”?. Jag sneglade på mina klasskamrater och började fundera på hur de var och vilka som skulle bli mina vänner.

Jag har börjat helt färskt på tre olika skolor, där jag inte känt någon. Vad jag har lärt mig av de nya starterna, är att man alltid kommer att vara nervös och osäker inför nya saker och det sociala. Min första skoldag lärde mig förstå att det inte bara är jag som är osäker, de flesta är det. Jag tror att alla hanterar dessa känslor olika. Som en social person så har jag alltid försökt prata med de jag inte känner för att bryta isen. På de jobb jag har börjat på så har jag använt denna erfarenhet och det har hjälpt mig hantera nervositeten.

För att göra det lättare för elever så borde skolor ha någon form av gemenskapsaktiviteter för att får eleverna att prata med varandra och på så sätt lära känna varandra. För när det väl kommer till kritan så vill nog alla känna sig trygga med sina klasskompisar.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment