7G åker på klassresa

Written on 9:18 AM by Linus

Under min skolgång har jag fått väldigt många nya och bra erfarenheter som hjälpt mig att se annorlunda på en del saker och skapa fler möjligheter att lösa problem. En av upplevelserna var en klassresa som arrangerades i 7:e klass efter att vi blandat om bland klasserna och bildat nya.

Vi åkte ut en bit på landet där skolan hyrt en stuga vi skulle sova i. (När vi kom fram började det med att lärarna visade oss var vi skulle bo och presenterade personerna som jobbade på anläggningen.) Vi provade på olika aktiviteter som förr i tiden var sysslor i vardagen, bland annat tillverkade vi grindstolpar som vi gjorde spetsiga med hjälp av yxa och sedan glödgade i elden som de gjorde förr i tiden och även vårt eget lin som användes för att väva tyger. När det inte fanns några planerade aktiviteter var det ganska fritt att göra som man ville. Då delades klassen upp i lite mindre grupper som gjorde saker tillsammans. Detta resulterade i att man kunde prata mer öppet med alla och kunde komma fram till vilka som hade liknande intressen och dylikt. Jag lärde bland annat känna en av mina bästa kompisar på den resan, vilket gjorde att jag hade ännu en att umgås med både i skolan och på fritiden med tanke på att de jag brukade gå med i skolan tidigare hade hamnat i de andra klasserna.

På kvällen samlades vi allihopa runt en lägereld och pratade om hur vi tyckte dagen hade varit och vad alla tyckte om aktiviteterna. När alla berättat vad de tyckte om upplevelsen så fick vi lite fritid och lärarna hade förberett marshmallows, banan med choklad och lite andra godsaker.

Denna upplevelse var värd besväret, alla i klassen började prata med varandra och man lärde känna varandra mycket snabbare än om man bara skulle prata på rasterna i skolan. Om man skickar iväg en klass på någon sorts resa eller heldagsaktivitet så blir det inte lika oroligt i klassrummet, och man lägger inte ner lika mycket tid på det sociala utan man koncentrerar sig lite mer på skolarbetet. Svårigheterna man haft tidigare att prata inför sin nya klass försvinner och man kan lättare redovisa utan att känna sig otrygg.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment