Med Ann-Cathrine ute i naturen

Written on 11:40 AM by Stedtjer

Nyligen var det dags för klassåterträff. Lite tidigt att samlas efter bara fem år skilda från varandra men fortfarande väldigt kul. Minnena flödade och vi delade många skratt och historier. När vi hade satt oss ner, börjat äta tacos som vi brukade på våra kalas, knackade det på dörren och lika ivrig som jag var i trean lika ivrig och nyfiken är jag fortfarande när någon knackar på en dörr. När jag öppnar så står Åsa där, min lärare från femman, och Ann-Cathrine, läraren vi hade i trean. De slår sig ner och vi berättar vad vi gör nuförtiden och jag börjar tänka på Ann-Cathrines utlärningssätt som hon hade under vår skolgång. Minnen och skratt forstsätter att flöda under kvällen…


Ann-Cathrine ställer sig upp och visar klassfotot och sedan tar hon upp en tavla som jag och en kille hade gjort till henne när vi skulle få en ny lärare. Vi hade målat lite olika bilder på vad vi hade åstadkommit med Ann-Cathrine och även andra roliga saker vi hade gjort under året, som t.ex. Skåneresan och fredagskul men det som fick mig att fundera lite, var bilden som handlade om när vi var ute i naturen. Hennes filosofi var att 3C skulle vara ute mycket i naturen och vi fick ett grundläggande basordförråd i engelska t.ex. genom att hon höll upp ett löv och vi svarade leaf. Vi var mycket ute i skogen och dagen efter kunde vi få skriva en uppsats om det vi hade upplevt, hela tiden blandade Ann-Cathrine in naturliv i våra uppgifter.

Learning by doing” kan man nog summera hennes utlärningsstil med, istället för att sitta och glo i en tråkig engelsk- eller mattebok kunde man räkna med bär och kottar istället. Även ur ett friskvårdsperspektiv var det perfekt. Vi var ofta ute och gick på väg mot våra ”klassrum”. Rosor på kinden, det var målet efter en heldag. Utflykterna var alltid roliga och lärorika, jag kan säga att jag har lärt mig väldigt mycket om naturen som jag ändå har haft lite nytta av och det är även bra och roliga saker att kunna. När jag ser tillbaka på tiden i trean ser jag att hennes sätt att lära ut var väldigt effektivt eftersom det var framförallt väldigt roligt samtidigt som man lärde sig sakerna.

Bildkälla: http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-2401.html

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment