Lika men ändå helt olika

Written on 11:00 AM by Natalie

Jag hade precis börjat fjärde klass och alla var jättenervösa över att träffa dom nya eleverna och lärarna. Alla ville skaffa nya vänner, men min blivande bästa kompis började lite senare än alla oss andra.

Några veckor in på terminen, när vi satt och hade svenska knackade det på dörren och en flicka vid namn Mariam kom in med en lärare som vi visste hjälper barn och ungdomar som inte kan det svenska språket. Läraren berättade att Mariam nyligen flyttat hit till Sverige från Irak och att hon inte kunde prata svenska överhuvudtaget. Hon skulle så småningom börja i vår klass men fick först gå i en "hjälpklass" så att hon kunde lära sig svenska. Hon satte sig bredvid mig och vi hälsade på varandra. Vi hade precis börjat läsa en ny ungdomsbok i klassen men Mariam fick bläddra i en barnbok med bara några rader text på varje sida.

Efter några månader började Mariam i vår klass och då kunde hon prata svenska. Hon satte sig än en gång bredvid mig. Vi lärde känna varandra och vi hade många saker gemensamt, vi hade samma humor, vi älskade sport och vi båda gillade samma sorts tv-program. Varje dag efter skolan gick vi hem till henne för att kolla på Top Model och jag kommer ihåg att vår favorit var Eva the Diva, som senare vann. Även om vi hade många lika intressen så var vi samtidigt väldigt olika. Hon var muslim och väldigt troende, hon fick flytta till Sverige för att det var krig i hennes land vilket innebar att hon hade haft en jobbig uppväxt. Jag, å andra sidan var inte alls troende och hade bott i Sverige i hela mitt liv. Det slutade med att vi blev bästa kompisar, umgicks nästan varje dag och verkligen hade jätteroligt tillsammans.


Det spelar ingen roll om man är olika på utsidan. Man kan fortfarande känna samma sak inombords. Det är viktigt att lära känna en person innan man får fördomar och det borde alla tänka på. Många tyckte att det var konstigt att vi blev så bra vänner men jag och Mariam visste att vi var the perfect match.


Bild källa: http://www.fotoakuten.se/gratisbilder_foto-3704.html

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment